Tsjoeketsjoeke.. - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Tim en Marije Schoenmakers-Boonstra - WaarBenJij.nu Tsjoeketsjoeke.. - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Tim en Marije Schoenmakers-Boonstra - WaarBenJij.nu

Tsjoeketsjoeke..

Door: Tim en Marije

Blijf op de hoogte en volg Tim en Marije

21 Maart 2009 | Indonesië, Yogyakarta

In Jakarta hebben we drie toeristen gezien en in Bandung waren we zo ongeveer de enige gasten in het hotel (Hotel Gunter volgens de Lonely Planet. Wij hadden al bedacht dat er een foute Duitse eigenaar zou zitten, met grote snor en herdershond. Helaas, het was een typfoutje en Guntur bleek de vulkaan om de hoek te zijn). En toen stapten we in de trein naar Yogya. De coupe was gevuld met Brabantse treintjesgekken, die elke vijf minuten de locomotief in wilden (waar wij vlak achter zaten) om foto's te maken en te toeteren (toeteren is een nationale sport in het Indonesische verkeer, ongeacht het voertuig). Gelukkig duurde de treinreis maar acht uur.. Toen we in Yogya aankwamen bleek het verder wel mee te vallen met de toeristen. Het is hier gewoon rustig (relatief, rustig bestaat niet op Java) en er zijn héél veel meer Becak-rijders dan mogelijke klanten. We zitten nu in een lekker luxe hotel, met een zwembad en andere vervelende dingen die je echt niet wilt met 35 graden (airco, goede douche etc.). Verder hebben we het toeren uitgevonden. Voor een paar duizend roepia en drie knikkers kun je hier een chauffeur en gids regelen, die je vervolgens naar de mooiste plaatsjes in de regio brengen. In Bandung zijn we op bezoek geweest bij rijst- en aardbeivelden (smakelijke combi), theeplantages en een vulkaankrater (rokende modder, waar een dorpje bovenop gebouwd is. De mensen daar denken: "als wij lief zijn voor de vulkaan, dan is de vulkaan lief voor ons" vertelde het plaatselijke opperhoofd ons onder het genot van een koppie thee). Echt supermooi allemaal! Gisteren zijn we vanuit Yogya richting de beroemde Borobudur en Prambanantempels vertrokken. Ook behoorlijk indrukwekkend, om het voorzichtig te zeggen. Vooral de ligging van de Borobodur aan de voet van twee vulkanen en midden in het groen is niet verkeerd. En dan hebben we onderweg ook nog 'ns een minibusje vol vrienden gemaakt. Morgen met de trein door naar Surabaya!

PS: we hebben eindelijk foto's online staan! Zie http://picasaweb.google.com/tim.schoenmakers

• 21 Maart 2009 - 07:17

John:

Fijn weer wat van jullie te horen en geweldig dat het eindelijk gelukt is met de foto's! Wat een prachtige verschillende kleuren groen verschijnen er op de foto's. Van Gogh had daar zijn inspiratie moeten opdoen! Hier zijn alle bouwvakkers inmiddels geweest en nu is het wachten op de meubeltjes. Doe Anneke Grönloh de groeten en tot mails ( bels )

• 21 Maart 2009 - 08:25

Marja:

Leuk jullie weer 'ín levende lijve' te zien en een beeld te krijgen bij de verhalen. Om een beetje solidair te zijn, hebben wij gisteravond bij Grita en Hotze aan de nasigoreng gezeten. Lekker!!

• 21 Maart 2009 - 08:58

Bas En Chan:

Wha, vette shit, foto's ;)!! Eindelijk haha, we blijven jullie volgen!
    X

• 21 Maart 2009 - 11:24

Lisanne Kleiterp:

Fijn om te weten dat jullie het zo naar jullie zin hebben, geniet ervan!

-xxx-Lisanne

• 21 Maart 2009 - 16:01

Grita.:

Lieve Marije en Tim,
    Fijn dat jullie even laten weten waar en wat jullie beleefd hebben een goede voortzetting van de mooie reis. liefs, Hotze en Grita.

• 22 Maart 2009 - 08:42

Denise:

Tjee, dat klink goed allemaal. Met jullie leuke schrijfstijl krijg ik de beelden weer levendig voor mijn netvlies. Deze reisroute hebben wij immers in 1980 afgelegd.Door jullie verhalen merk ik wel dat er sindsdien heeeeel wat is veranderd.De enige luxe die wij toen tegenkwamen was een met veel trots aan ons getoond koloniaal compleet verwaarloosd zwembad in Bandung,waarin de blaadjes van decennia zich hadden verzameld en een smerige smurrie ons tegemoet lachte, wat het vooruitzicht in een frisse duik tot onder het absolute nulpunt deed belanden. Ons restte alleen maar hitte, drukte en chaos.Leuk om jullie zo te kunnen volgen.Verheug me alweer op het volgende stukje.Veel geluk en verder reisplezier.Groetjes van ons allen Denise

• 22 Maart 2009 - 09:36

Jordy:

Tja...als ik zo al die foto´s zie zou ik echt niet willen ruilen ofzo! Ziet er allemaal heel vervelend uit. Genietse

• 22 Maart 2009 - 14:08

Karin:

Even vanuit Angola jullie bericht gelezen en enkele foto's bekeken. Weet niet wanneer de internet-verbinding weer gaat uitvallen...Roept bij mij natuurlijk veel herinneringen op, al die kleuren, zoveel verschillend groen. Hebben jullie al veel van de lokale vruchten en gerechten uitgeprobeerd? Echt doen, je wil nooit meer een nederlandse banaan eten. Geniet vooral.

• 22 Maart 2009 - 18:37

Ties:

Hallo Tim en Marije, dit is Ties. Waar zijn jullie nu? Wat hebben jullie een mooie bloemen op de foto's. En ik vind ook het eten mooi op de foto's en ook de mooie dieren. En ik vond ook die kerk met al die mooie kronen erop heel mooi. Liefs, Ties

• 22 Maart 2009 - 19:13

Oma En Opa:

22-03-09

met sam jullie foto's bekeken.
    mooie foto's roepen herinneringen op. java lijkt schoner en mooier dan toen wij er waren geweest.trein reizen waren moeizaam en van djokja naar soerabaja was met de bus waarin meer rijst en kippen dan mensen.
    toch fijne reis en dat hopen we ook voor jullie .
    en alvast een fijne verjaardag van ons

voor een cadeautje mogen we nog wat sparen
    veel liefs van oop,oom,en sam.

• 22 Maart 2009 - 20:22

Luuk:

He brada en Marije! Moest toch ook nog even mijn reactie achterlaten ;). De verbouwing gaat hard hier, komt er allemaal strak uit te zien. Ik zal als het een beetje klaar is wel een foto op de mail zetten ofzo! Muchos plezieros...

Luuk

• 24 Maart 2009 - 12:38

Ingrid:

Wat leuk om jullie reis zo mee te beleven. Wat een mooie foto's. Het roept weer herinneringen op. Veel plezier nog verder en Marije van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

• 24 Maart 2009 - 20:52

Hotze En Grita.:

Hallo jarige Job hartelijk gefeliciflapsteert met 25ste verjaardag.Geniet van deze dag!zoen ,Hen G

• 24 Maart 2009 - 22:59

Leontien En Hidde:

Ha reizigers! Marije, gefeliciteerd met je verjaardag. Op naar de 30! Maar je wordt maar 1 keer 25 op de 25e van de maand. Geniet er dus dubbel van...
    Jullie verhalen klinken errug gaaf. Mooie ervaringen allemaal! We gaan zo nog effe naar de foto's kijken. Ben benieuwd. Have fun! x Leontien en Hidde

• 24 Maart 2009 - 23:09

Leontien En Hidde:

• 25 Maart 2009 - 11:43

Femke:

Hoi!! Leuk om weer wat te lezen/zien van jullie. En Marije: gefeliciteerd met je verjaardag!! Hier is verder nog niets aan de hand:-).
    Kus Fem

• 25 Maart 2009 - 12:07

Nicht:

Lieve nicht en Tim, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik wens jullie nog een fijne avond! Kus uit regenachtig Nederland

• 25 Maart 2009 - 13:58

Lidewij & Margot:

Marije van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Het zal vast een heerlijke dag worden. Maak er een mieterse knalfuif van! Wat voor taart eten ze daar?! Wij zitten nog even lekker aan onze scriptie in plex, dus niks om jaloers op te zijn :-) x

• 25 Maart 2009 - 14:39

John:

Marije nogmaals van harte gefeliciteerd met je 25e verjaardag. Bijzonder om dit in Indonesië op zo'n bijzondere plek ( bij de Bromo ) te vieren. Blijf vooral van alles wat je meemaakt genieten. Veel plezier!

• 25 Maart 2009 - 16:47

Jel, Mir, Stijn&Ties:

Ha Marije (en Tim), Gefeliciteerd met je verjaardag!! Geniet ervan... maar dat doen jullie vast al elke dag. Ik zag dat Stijn zijn berichtje niet goed is doorgekomen. Hij had ook al aan jullie getypt (met de vraag wat die papegaai deed bij jouw rugzak, Marije)... heel veel liefs van ons 444!

• 26 Maart 2009 - 09:28

Anna:

Jeetje, klinkt goed hoor! Is nog eens wat anders dan de kredietcrisis ;-) Leuke verjaardag gehad Marij?? Geniet ervan!

• 26 Maart 2009 - 09:29

Anna:

p.s. Stond ik dus mooi niet in jullie e-maillijst! Schandalig. Nu wel dus ;-)

• 27 Maart 2009 - 12:13

Audrey:

Hoi Marije en Tim,
    Jaja er komen weer allerlei lang gekoesterde herinneringen bij mij naar boven. Blij te vernemen dat er niets veranderd is :). Marije je bent afgelopen woensdag jarig geweest: nog van harte! Jullie zullen nu wel op een andere eiland zitten, maar zijn jullie ook nog in Malang geweest? Een van mijn favoriete steden. Blijf schrijven. Erg leuk om te lezen allemaal. Groetjes, Audrey

• 27 Maart 2009 - 15:13

Claudia:

Hoi Marije, ik pak je laatste reisbericht in de hoop dat je zo mijn felicitatie binnenkrijgt! Waar je ook zit ik wens je een topdag! Claudia

• 27 Maart 2009 - 15:38

Willem:

Een beetje aan de late kant, maar nog proficiat met je verjaardag! Het gaat jullie goed, zo te lezen

• 06 April 2009 - 07:31

Caroline Eras:

Echt super gaaf! Hier ben ik ook geweest.
    Allerlei herinneringen komen weer boven.
    Wij hebben zó lekker gegeten in de trein naar Surabaya.