You're so handsome, misterrr.. Can we take photo? - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Tim en Marije Schoenmakers-Boonstra - WaarBenJij.nu You're so handsome, misterrr.. Can we take photo? - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Tim en Marije Schoenmakers-Boonstra - WaarBenJij.nu

You're so handsome, misterrr.. Can we take photo?

Door: Tim en Marije

Blijf op de hoogte en volg Tim en Marije

15 Maart 2009 | Indonesië, Bandung

Singapore is een hete, vochtige, maar brandschone stad. Alles is geregeld: de metro rijdt op tijd (de wachtruimte is een soort glazen doos met airco), de straat is geveegd en de roltrappen zijn gepoetst. Iedereen lijkt een taak te hebben (ook al bestaat die uit het uitdelen van een plastic zakjes bij een winkel om je paraplu in te kunnen doen als het regent). De meeste gebouwen in Singapore zijn groot, mooi en splinternieuw. Overal wordt gebouwd en oude panden (bijv. in Chinatown) zijn zo gerenoveerd dat het lijkt alsof ze net zijn neergezet. Het lijkt op het eerste oog dan ook een beetje een klinische stad, waar niet veel meer te doen valt dan shoppen in de gigantische malls die overal staan. Dit is niet altijd zo geweest. Vijftig jaar geleden was het een grote multi-cultimix van Chinezen, Indiers en Maleisiers die allemaal in eigen wijken leefden. Gek genoeg is dat eigenlijk nu nog zo, alleen moet je effe zoeken tussen de kantoorkolossen. En dan zie je Chinezen die mahjong spelen, Indiers die in een soort laken vishnu naar een tempel brengen en Maleisische moskeeen. Leuk om te zien en leuk om te proeven, want van eten houden ze daar allemaal. Voor ons was het ondanks alle geklimatiseerde ruimtes toch vooral acclimatiseren. Die tropische hitte gaat je niet in je koude kleren zitten, zullen we maar zeggen.. Na een bezoekje aan de zoo van Singapore (midden in een stukje regenwoud, een soort intratuin waar (bijna) alle dieren los rondlopen) en centerparc-eiland Sentosa (incl. opgespoten zandstrand) zijn we doorgegaan naar Jakarta. Klaar voor de chaos.
Jakarta is alles wat Singapore niet wil zijn. Er zijn wel overeenkomsten (heet, vochtig en kantoren), maar het is totaal anders. Bedelende kinderen tussen de auto's op straat, afvalsorterende bejaarden en hier en daar een open riooltje (lekkere luchies). Wat Jakarta ook heeft is geschiedenis (oude Hollandse zooi, fortje, bruggetje, pleintje) en heeeel veel mensen. Maar bijna geen blanken blijkbaar, want we lijken af en toe bijna zelf een toeristische attractie (can we take photo, misterrrr). Ook wel eens leuk! De meeste mensen zijn supervriendelijk (we verdwaalden tijdens een regenbui ergens in een kampong, schuilden op een stoep en kregen spontaan stoeltjes aangeboden) en glimlachen je van kilometers afstand toe. Desondanks hadden we de drukte van Jakarta na twee dagen wel een beetje gezien. Inmiddels zitten we in het groene Bandung, met een koeler klimaat en minder auto's. Lekker. De treinreis hier naartoe was erg mooi met veel rijstvelden en theeplantages die we morgen van van dichtbij gaan bekijken. Nu even op ons balkon een bintang doen, voordat het dagelijkse verfrissende buitje losbarst!

PS: foto's uploaden is ook hier een rampenplan, volgende keer beter!

• 15 Maart 2009 - 07:01

John:

Leuk Tim ( en Marije ) je belevenissen tot nu toe. Heb je de "witte hadji" al gezien? Niet op 'm schieten hoor, dat brengt ongeluk! Geniet maar van alles en vergeet geen foto's te maken.

• 15 Maart 2009 - 08:42

Marja:

Gisteren had ik het met oma over de prachtige omgeving van Bandung waar zij haar jeugd doorbracht. Ze zit altijd nog vol verhalen over die tijd zoals jullie weten. Dat jullie dat stukje van de wereld nu met eigen ogen zien, vind ik heel gaaf.

• 15 Maart 2009 - 09:39

Pep:

Haha, jullie beschrijvingen zijn al behoorlijk beeldend hoor ;-). Jakarta verhaal komt me bekend voor, maar Singapore lijkt me gewoon surrealistisch eerlijk gezegd...

• 15 Maart 2009 - 10:07

Grita:

Ha Marije en Tim.
    Fijn van jullie wat te horen.
    jakarta is dus inderdaadeenhekse ketel!
    Neem je gemak,geniet
    selamat jalan.hotze en grita.

• 15 Maart 2009 - 11:06

Noor:

Hey lieve Marije & Tim!
    Wouw nog maar n weekje weg en jullie hebben toch al heel wat "mooie" plekjes gezien zo te horen! Klinkt echt super allmaal, vooral t stekje waar jullie nu zitten lijkt me heel aangenaam! Genietze!

Kus Noor

• 15 Maart 2009 - 13:39

Luuk:

Hey Tim en Marije, klinkt goed allemaal. Ik zit hier nu lekker in jullie huisje en het bevalt hier prima! Feyenoord heeft hier net met 1-0 gewonnen van PSV, dus het weekend is alweer helemaal goed :)

Luuk

• 15 Maart 2009 - 23:44

Hidde:

...en niet alleen Feyenoord, maar ook ADO 3 punten! 3-0 tegen NEC.
    Geniet van het land, de mensen en de prijzen in Indonesie. De volgende landen worden allemaal stukken duurder....!

• 16 Maart 2009 - 11:06

Jordy:

De belangrijkste uitslag is toch wel HDV-Vredenburgh: 3-4. 7 punten los nu ;)
    Geniet van jullie reis, ben wel benieuwd naar de eerste foto's...Verslag van onze wedstrijd staat trouwens alweer op teamwebs, dus mocht je even niets te doen hebben of de drukte even willen ontvluchten...

• 19 Maart 2009 - 13:55

Rogier:

selamat pagi Tim en Marije,

Mooie verhalen! Keep them coming.

Hebben jullie nog een verblijf tip voor Singapore?

• 20 Maart 2009 - 09:15

Krisje:

Het klinkt allemaal heel bekend! Jullie zijn al fan geworden van de Bintangs (Heineken versie in Indo)? De mensen zijn idd heel vriendelijk en het landschap prachtig. Ik hoop dat jullie een rondleiding kunnen regelen op een grote plantage om een beter beeld ervan te krijgen!
    Veel plezier en ook de groeten van Chris!

Liefs Krisje

Ps. Kunnen jullie de Indonesische taal al aardig oppakken?